пʼятниця, 13 жовтня 2023 р.

Самостійна позааудиторна робота здобувачів освіти. Лекція. Конспект.

 

Ле́кція (лат. lectio — читання) — основна форма проведення навчальних занять, призначених для засвоєння теоретичного матеріалу.

Лекція є основною формою навчального процесу у вищій школі. Усний виклад предмета викладачем, а також публічне читання на яку-небудь тему.

Мета лекції — розкрити основні положення теми, досягнення науки, з'ясувати невирішені проблеми, узагальнити досвід роботи, дати рекомендації щодо використання основних висновків за темами на практичних заняттях.

І хоча у лекцій є  суттєвий недолік: лекція певною мірою привчає студента до пасивного привласнення чужих думок, не стимулює тягу до самостійного навчання, не забезпечує індивідуального, диференційованого підходу до навчання - є і переваги: 

  • лекція дає можливість реалізувати одну зі стрижневих ідей гуманної педагогіки (творча співпраця педагога зі студентами, спільна емоційна взаємодія);
  • лекція активізує розумову діяльність студентів (звісно, якщо вона кваліфіковано прочитана, уважно вислухана і зрозуміла);
  • у лекції акумульовано великий обсяг наукової інформації з урахуванням новітніх досягнень тієї чи іншої науки;
  • вирізняється своєю економічністю. Студент має можливість за порівняно короткий час отримати значний обсяг наукової інформації, до того ж насиченої найновішим матеріалом;
  • лекція слугує своєрідним дороговказом для студентів, компасом у неосяжному морі наукової інформації;
  • лекція незамінна, коли є дефіцит літератури.
І тепер головне - навчитися конспектувати.

Конспект — слово, запозичене з латинської мови, очевидно, через німецьке посередництво (нім. «konspékt»); лат. «cōnspectus» («зір», «видіння», «огляд»), пов'язане з дієсловом «cōnspicio» («дивлюсь», «бачу», «спостерігаю»). Конспектування усного тексту — процес уважного прослуховування і занотовування матеріалу, що включає вміння уловлювати суть сказаного, хід думок мовця, логічну послідовність викладу. Прямий спосіб конспектування — запис інформації, який відбувається під час її викладу. Цей запис подається у скороченому вигляді. Найбільш притаманний для записування лекцій, виступів, семінарів що проходять в усній формі. Для роботи з друкованими текстами не є слушним, через те, що відбувається механічне переписування матеріалу без процесу його осмислення. 
Конспектування письмового тексту — процес, який складається із прочитання тексту-джерела, виділення основних положень у ньому, відбору прикладів і комбінування матеріалу, формування тексту конспекту. Опосередкований спосіб конспектування — запис матеріалу, який здійснюється після прочитання, осмислення і логічного реконструювання тексту-джерела.

Для того, щоб здійснити цей вид роботи, потрібно:

  • зорієнтуватись у загальній композиції тексту: визначити вступ, основну частину, кінцівку;
  • вловити логіко-смислову основу повідомлення;
  • виявити ключові ідеї, слова;
  • визначити додаткову інформацію;
  • лаконічно сформулювати головну інформацію.

Процес роботи над конспектом — кропітке заняття. Виділяють такі основні техніки складання конспекту, як:
  • первинне прочитання тексту-джерела: виявлення особливості матеріалу, його характеру, підкреслення невідомих термінів, слів та ін.;
  • вторинне прочитання тексту-джерела: виокремлення головного від другорядного, поділ інформації на логічні частини, розміщення їх у відповідному порядку;
  • основний зміст кожного смислового компонента занотовується у вигляді сконденсованої інформації після найменування теми;
  • конспект складається не лише з основних положень, але й з фактів, висновків, спостережень та їх обґрунтувань;
  • можливе використання реферативного способу викладу (наприклад: «автор вважає…»);
  • власні коментарі, роздуми, ідеї розташовуються на берегах

((С) ВікіпедіЯ. Вільна енциклопедія)

Немає коментарів:

Дописати коментар