Самостійна робота здобувачів освіти в основному є роботою з навчальною, спеціальною та науковою літературою. Основними інформаційними джерелами, не залежно від їхнього формату (друковані, електронні тощо), з якими має працювати здобувач освіти, є такі:
1) навчальна
література (підручник, навчальний посібник, курс лекцій, методичний посібник
(рекомендації), хрестоматія);
2) наукова
література (монографія, збірник наукових праць (статей), науковий журнал,
матеріали конференцій, тези доповідей);
3)
довідково-інформаційна література (енциклопедія, енциклопедичний словник,
довідник, термінологічний словник (глосарій), тлумачний словник);
4) відкриті
онлайн-курси, освітні тематичні вебінари та презентації на відомих безкоштовних
платформах в Інтернеті.
Зауважимо, що характер взаємодії здобувача освіти з
інформаційним предметним середовищем дає змогу визначити рівень його готовності
до самостійної роботи. Основу цієї взаємодії, перш за все, становить вміння
працювати з навчальним текстом, сформованість певної культури читання та
слухання. Уміння працювати з текстом є необхідним для успішного освоєння змісту
навчальної дисципліни та важливою компетентністю в усіх сферах життєдіяльності.
Уміння читати
навчальний або науковий текст складається з опанування певних дій, від рівня
освоєння яких залежить продуктивність читання:
- усвідомлене
визначення мети читання;
- швидкий огляд
тексту з метою ознайомлення;
- визначення
головної думки тексту;
- поділ тексту на
частини;
- виокремлення
основної думки кожної частини;
- співвіднесення
головної думки кожної частини з головною думкою тексту;
- виділення в
тексті структурних елементів, наукових знань (фактів, понять, закономірностей
методів пізнання);
- зіставлення
виділених елементів із засвоєною раніше або наявною в інших джерелах
інформацією;
Опановуючи певний текст, здобувач освіти має визначити: 1) ЩО? – про що йдеться на рівні поняття, осмислення визначення певного поняття, про яке йдеться в тексті; 2) ЯК? – як певні поняття пов’язані між собою, як можуть взаємодіяти, які залежності й закономірності між ними існують; 3) ЧОМУ? – чому саме означені елементи утворюють певний феномен; 4) ЗВІДКИ? – звідки випливає, певний зв’язок між поняттями, елементами тощо; що є основою розкриття змісту за певним підходом, контекстом, позицією.
Відповіді на ці запитання дають можливість здобувачу освіти усвідомити рівень розуміння прочитаного, а також визначити необхідність додаткової роботи з інформацією.
((С) Горбань
Г. О. Самостійна робота здобувача освіти:
освітня програма «Психологія» :
навчально-методичний
посібник для здобувачів вищої освіти)
Немає коментарів:
Дописати коментар